Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta vadītāja Laine Kučinska vada komunikāciju ne vien departamenta ietvaros, bet iniciatīvas un projektus sadarbībā ar visām Latvijas ministrijām. Joprojām viņa uztur arī saikni ar akadēmisko vidi - pagūst vadīt lekcijas. Nesen Ministru kabinetā LU SZF politoloģijas studentiem viņa vadīja lekcijas par valdības komunikāciju.
Rodas
iespaids, ka jums darbs turpinās arī vakarā un esat pieejama vienmēr. Kā jūs
menedžējat savu laiku, lai visu paspētu?
Lielais
palīgs komunikācijas nodrošināšanā ir jaunākās tehnoloģijas- ar viedālruni vari
strādāt jebkur- trolejbusā, sanāksmē,
monitorējot informatīvo vidi, koordinējot, kā arī operatīvi atbildot uz
jautājumiem. Ja esi aktīvs komunikācijā, tad ir neiespējami strādāt no pulksten
deviņiem līdz pieciem, sešiem, jo ziņu aprite ir visu dienu, sākot ar ziņu
raidījumiem, ziņu portāliem un aģentūrām, kā arī tvitera saziņu. Aktīvam un
profesionālam komunikatoram darba laiks ir neierobežots.
Vai
šajā ziņā kaut kas atšķiras, salīdzinot darba ritmu šā brīža darbavietā ar iepriekšējo darba pieredzi pašvaldībā, valsts
sektorā, kā arī privātajā sektorā? Vai
jūsuprāt tieši pieejamība 24 stundas ir viena no svarīgākajām lietām, strādājot
valsts sektorā?
Valsts
sektorā noteikti. Arī pašvaldībā ir svarīgi būt pieejamam, nodrošinot
informāciju un komunikācijas iespējas iedzīvotājiem aktuālo jautājumu
risināšanā. Sabiedrisko attiecību speciālistam
jāīsteno ne tikai vienas pieturas aģentūras funkcijas saziņā ar medjiem,
NVO un citām svarīgām mēŗkgrupam, bet arī jābūt pārmaiņu aģentam, uzlabojot
organizācijas atvērtību un sabiedrības interešu pārstāvību.
Nesen
viena no aktuālitātēm bija krīžu komunikācija saistībā ar bankām. Kādas jūs
saskatāt problēmas krīzes komunikācijā?
Kas
attiecas uz banku sektora krīžu komunikācijas plānu, pēdējie gadījumi liecina
par lielo komunikācijas nozīmi. Gan "Krājbankas"’, gan
"Swedbankas" situācija apliecināja, ka finanšu uzraugam, tāpat arī
pašai bankai un iesaistītajām institūcijām ir jābūt operatīvām, jāspēj ļoti īsā
laikā mobilizēt visus nepieciešamos resursus, lai nodrošinātu ātru, operatīvu
informāciju.
Kas
ir bijuši vājie posmi līdz šim?
Viens
vājais posms ir nepietiekami efektīva informācijas aprite starpinstitūciju
līmenī. Nākamais vājais posms ir novēlotā komunikācija. Jābūt pietiekami
saprātīgiem un jāizvēlas pareizais laiks, kad komunicēt. Svarīgi nenovilcināt,
nepadarīt šo krīzi vēl smagāku tikai komunikācijas trūkumu dēļ. Viens no krīzes
komunikācijasnosacījumiem ir informēt sabiedrību par turpmākajiem soļiem. Arī,
ja nav būtiska informācija, ir jāvēsta tik daudz, cik iespējams.
Kamēr
visi visu saskaņoja, tikmēr laiks pagāja.
Tieši
tā. Tāpēc jābūt atstrādātām laika robežām – cik ilgā laikā un kāds ir personu
loks, ar ko informācija tiek saskaņota un kā notiek informēšana. Tas nevar būt
ilgs laiks.
Kāda
ir struktūra, kā organizējat komunikāciju valsts pārvaldē?
Valsts
pārvaldes līmenī ir ieviests efektīvs sadarbības mehānisms, līdz ar to tiek
nodrošināta ministriju aktuālo jautājumu koordinācija gan starpministriju
līmenī, gan arī padotības iestāžu līmenī. Šāds modelis ir būtisks, jo liela
daļa valdības pieņemtie lēmumi ir starpnozaru, līdz ar to radot vajadzību pēc
koordinētas komunikācijas. Sistēma darbojas, vienīgais atliek izmantot tās
dotās iespējas un nākt ar savu iniciatīvu.
Kādos
gadījumos sadarbojaties ar sabiedrisko attiecību aģentūrām?
Valsts
pārvalde sadarbojas ar sabiedrisko attiecību aģentūrām dažādu kampaņu un
apmācibu organizēšanā. Ņemot vērā valsts budžeta izdevumu mazināšanu, valsts
pārvaldē komunikācijas budžeti apjomīgām mediju kampaņām ir retos un īpašos
gadījumos. Valsts iestādes ir organizējušas gan bezbudžeta sabiedrības
informēšanas kampaņas, gan piesaistot privātā sektora vai dažādu fondu
finansējumu. Tomēr uzskatu, ka jautājums par komunikācijas budžetu par
iedzīvotājiem svarīgiem valdības lēmumiem un iestažu pakalpojumiem ir svarīgs.
Ja tiek investēts valsts pārvaldes komunikācijā, tad tiek investēts informētākā
un drošakā sabiedrībā. Šogad ir jāizvertē komunikācijai nepieciešamo resursu
nodrošināšanu par tādiem sabiedrībai būtiskiem jautājumiem kā reformas, ES
daudzgadu budžets, starptautiskā reputācija finanšu tirgos, investīciju
piesaiste Latvijai, sabiedrības integrācija, eiro ieviešana, Latvijas
prezdentūra ES un citiem.
Uzskatāt,
ka būtu efektīvāk nolīgt aģentūru, nevis pašiem veikt projektus?
Protams,
ja mēs runājam par integrētās komunikācijas kampaņām, kas iekļauj reklāmas un
plašu sabiedrisko attiecību aktivitāšu apjomu. Pretējā gadījumā kampaņa,
balsoties uz resursiem, kas ir katras iestādes rīcībā (runājot par
komunikāciju), nav iespējama. Vēljoprojām ir ministrija, kurā par visas nozares
komunikāciju ir atbildīgs viens speciālists bez ārpakalpojuma atbalsta. Vai
viens eksperts var aktualizēt interneta mājaslapu, atbildēt uz visiem mediju
jautājumiem, būt aktīvs tviterī, vēl plānot un īstenot sabiedrības informēšanas
kampaņas?
Jūs
minējāt ierobežoto budžetu. Vai tas nav ietekmējis kādu ieceru realizāciju? Kad
jūs sākāt vadīt Valsts kancelejas komunikācijas departamentu, solījāt, ka būs
lielas pārmaiņas.
No
mūsu iecerēm, kuras esam izvirzījuši par prioritātēm jaunajā gadā, neesam
atteikušies. Vairākām no tām nav nepieciešami finanšu resursi – tikai uzņēmiba,
darbs un vīzija par valsts komunikācijas modernizāciju. Tādēļ jau pagājušajā
gadā izvirzījām mērķi veicināt sabiedrības informēšanu par iedzīvotājiem
aktuāliem valdības lēmumiem. Pilnveidojām mediju iespējas, piedāvājot bieži
vien pat vairākus brīfingus, kā arī nodrošinot ministru, ierēdņu pieejamību
žurnālistiem. Tāpat par valdības darbu var stāstīt dažādi – caur izstādēm,
lekcijām, pasākumiem bērniem, kultūras projektiem. To visu aktīvi jau darām jau
pusgadu. Valdības komunikāciju modernizējam, veicinot valsts pārvaldi būt
aktīviem sociālos medijos un izmantojot dažādas tehnoloģiju iespējas –
videotiešraides, videorelīzes, kā arī audioierakstus. Kopā ar Latvijas
Institūtu, reklāmas aģentūru "Leo Burnett" tiek veidota Latvijas
oficiālā lapa lielākajā sociālajā tīklā "Facebook", kas atraktīvā
veidā stāsta par valsts aktualitātem. Šajā gadā plānots īstenot sadarbības
projektu ar Latvijas lielāko sociālo tīklu "draugiem.lv". Svarīgas
iniciatīvas valsts komunikācijas modernizācijā būs valdības sēžu
digitalizācijas projekta īstenošana un valsts iestāžu mājaslapu optimizācijas
projekts.
Ņemot
vērā to, ka Ministru kabinetā strādā daudzi, kuriem nav politiskās pieredzes,
vai jūs jūtat kādu atšķirību, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem? Vai tas ir
apgrūtinājis jūsu darbu vai varbūt uzlabojis?
Pirms
jaunais valdības sastāvs uzsāka darbu, uzņemoties ministru pienākumus, mēs
informējām Ministru kabinetu par valdības komunikācijas būtiskākajiem
jautājumiem un iespējām, kur uzsvērām amatpersonu pieejamības, līdzdalības un
aktīvas komunikācijas nozīmību.
Ķīlis
ir viens no ministriem, kurš stāsta sabiedrībai par iecerētajām reformām, tomēr
sabiedrībā ir pretestība.
Manuprāt,
izglītības un zinātnes ministrs ir paraugs proaktīvai komunikācijai un
sabiedrības iesaistīšanai. Lai atbalstītu strukturālo reformu komunikāciju,
šogad sadarbībā ar aizrautīgiem studentiem, ekspertiem no privātā un
nevalstisko organizāciju sektora darbu uzsāks valsts reformu komunikācijas
domnīca, kuras uzdevums būs atraktīvā un neierastā veidā iesaistīt un informēt
sabiedrību par veiktajām un plānotajām reformām.
Kas
jums pašai ir lielākie izaicinājumi- gan profesionāli, gan personīgi?
Viens
no izaicinājumiem ir sabiedriskās domas maiņa par valsts pārvaldi un ierēdņiem.
Sabiedrībā par to pastāv negatīvi un ļoti iesakņojušies mīti, kā arī tiek
piedēvēta vainīgā loma visās valsts nedienās. Patiesībā valsts pārvaldē strādā
fanātiski valsts interešu aizstāvji, savas jomas eksperti, kuri neskaita darba
stundas, un dedzīgi valsts patrioti. Valsts pārvalde nav politķu, valdības
piedēklis, tā ir izpildvara, kas nodrošina Latvijas sabiedrības interešu
aizsardzību un īstenošanu. Diemžēl dažu negodprātīgu pārvaldē strādājošo
piemēri tiek attiecināti uz visiem pārējiem. Šādu greizu priekštatu var mainīt
tikai ar komunikācijas palīdzību. Otrs izaicinājums ir valsts komunikācijas
modernizācija – valsts pārvaldei ir jābūt aktīvai sociālajos medijos, jāizmanto
mērķgrupām ērtas un pieejamas komunikācijas tehnoloģijas un pārvaldes interneta
mājaslapām jābūt ērti pieejamām, saprotamām un ar plašām sabiedrības
līdzdalības iespējas.